Hvorfor du skal føle følelsene dine for å holde deg frisk (1/3)

Hvordan du kan bli kvitt ryggsmerter og nakkesmerter ved å bruke to min på å merke følelsene dine, en serie bloggposter om hvordan undertrykkelse av følelser kan gå ut over helsen din. 
____
➡Noen personer har en indre prosess der følelser blir holdt nede ved at musklene spenner seg. Det vil si at man ikke kan føle følelsene fordi muskelspenningen «dekker over» opplevelsen av følelsen. Dette kan igjen skape en rekke ubehagelige symptomer som muskelsårhet, muskelspenninger, spenningshodepine, brystsmerter, nakkesmerter og ryggsmerter fordi musklene er i konstant aktivering.
____
➡Dette kan virke litt kryptisk, men det er egentlig et ganske normalt fenomen. Har du for eksempel kranglet med noen, for deretter å føle deg veldig anspent i nakke/rygg eller fått hodepine? I så fall er det sannsynligvis en sånn reaksjon du har hatt, der følelser i forhold til konflikten holdes nede ved muskelspenning, som igjen skaper stivhet og hodepine. 
_____
➡I de følgende postene kommer jeg til å forklare hvordan det å holde følelser nede kan skape muskelspenninger og hva man kan gjøre for å unngå det. Det er imidlertid litt vanskelig å få pratet om dette uten å ta en liten intro til hva følelser er, og hva angst for følelser betyr. Den nesten posten vil derfor handle om dette, mens den tredje vil være om løsningen på problemet (jeg må selvfølgelig ha en cliffhanger her).
____
➡Avslutningsvis vil jeg nevne at jeg snakker om medisinsk uforklarlige symptomer, altså plagsomme symptomer uten en medisinsk årsak. Dersom du opplever fysiske symptomer som er bekymringsverdige så må du alltid oppsøke lege og få undersøkt disse først før du kikker på de alternative løsningene.