Slik tør du sove ute alene

Sånn tør du å sove ute alene; en serie med tips om hvordan man får sluppet løs sin indre Helge Ingstad.
___
➡️Første tips i rekka heter «bli venn med angsten din». Ja, jeg vet dette høres ut som et skikkelig ubrukelig, psykologaktig, dusteråd, men det er faktisk ganske bra.
___
➡️Angst er en følelse og en følelse er en fysisk aktivering i kroppen. Angst kan gi deg hjertebank, muskelspenninger, kaldsvette, kvalme, forstoppelse, diare, svimmelhet og mange andre ubehagelige ting. Poenget med angsten er å gjøre kroppen din topp tunet til å møte fare. Den spesialiserer seg på tre triks: stikke av, sloss eller late som den er død. I tillegg er den skitubehagelig, siden det er et poeng at vi unngår det som gir oss angst.
____
➡️Man kan ikke skru av angsten, det finnes ingen stopp-knapp i hodet og det er en god grunn til det: hvis vi kunne bestemme selv hadde vi nemlig skrudd den av for godt og deretter dødd av noe vi burde reagert på. I tillegg er det sånn at angst gjerne blir verre dersom du prøver å undertrykke den. Logisk nok egentlig; det ville vært et elendig alarmsystem dersom det sluttet når man ignorerte det.
____
➡️Så, saken er da at du har et superubehagelig system du ikke kan ignorere eller skru av, så hva gjør du? Jo, du aksepterer det. Prøv å merk etter hvor angsten har satt i gang en reaksjon, får du kalde hender, skjelver du, får du hjertebank? Hva enn det er, aksepter det og la det være der.
___
➡️Gi angsten litt cred for å gjøre deg forberedt på alt som kan skje. Sover du lett? Flott, det gjør det nærmest umulig for noen å snike seg innpå deg. Analyserer du alle skygger: supert, det betyr at du oppdager det om det skulle være noe. Tenk at angsten din er en slags overfølsom tante Berit som prøver å hjelpe deg på sin egen, klønete måte.
__
➡️Ironisk nok blir angsten ofte mer rolig når man godtar den. Det er litt som den irriterende lillebroren din som roper «se her» på repeat. Dersom du faktisk tar en god kikk på det han vil vise deg, så roer han seg. Så aksepter angsten og la den gjøre greia si.
____
➡️Avslutningvis vil jeg si at dette funker for noen, men ikke alle. Hvis det ikke funker for deg så bare la det ligge, folk er forskjellige.