Slik tør du sove utene alene (del 2)

  • Slik tør du sove ute alene: En serie om hvordan du kan slippe løs din indre Lars Monsen.
    ____
    ➡️Andre del: Etter å ha startet med et skikkelig svevende psykologtips, går vi videre til noe litt mer håndfast. Denne gang blir det en av de eldste triksene i boken, nemlig trinnvis eksponering. Trinnsvis eksponering er et unødvendig langt ord for å utsette seg for noe i små doser.
    ___
    ➡️Hvis du er skikkelig redd for noe er det beste trikset å tilnærme deg det gradvis. Kjenner du at du holder på å dø bare ved tanken på å sove ute alene? Da trenger du en plan sånn at du få angstsystemet ditt til å skjønne at det ikke er så farlig. Dette høres veldig lett ut, men det er noen stalltriks du må få med deg før du setter i gang:
    ___
    ➡️For det første må du finne ut akkurat hva du er redd for: er det mørket, er det det å være alene, er det den skogen? Uansett hva det er, se om du kan lage en plan der du tilnærmer deg det i små doser. Da jeg startet var jeg redd for å være inni telt for eksempel (ja, jeg vet, det er rart).
    ___
    ➡️Så la oss si du er redd for mørket. Nå kan du finne et sted der du blir utsatt for litt mørke, nok til at du blir redd, men ikke så mye at du blir overveldet av redsel. Dette kan for eksempel være utenfor huset, et sted der det er lite lys, men hvor du fortsatt ser huset ditt.
    ____
    ➡️Neste trinn er å bare stå der og la deg selv være redd. Stå slik helt til du merker at angsten begynner å gå ned. Hvis angsten ikke går ned, men bare eskalerer i det uendelige, er det for mye mørke der du er. Da må du starte med et sted der det er mer lys.
    ___
    ➡️Når angsten har gått ned, er det tid for å feire litt. Det er det samme om du nettopp har stått en time i bekmørke Østmarka eller om du tok to min med lyset av på do, hvis du klarte å stå i angsten din til den roet seg, har du gjort noe stort.
    ___
    ➡️Heretter kan du gjenta prosessen, denne gangen med litt mer av det du synes var vanskelig. På denne måten kan du bygge deg gradvis opp til du er klar for en utenatt. Ikke tenk at utenatten vil foregå uten redsel, men tenk at redselen skal være overkommelig.
    ___
    Dette er også sånn som funker for noen, men ikke alle. Funker det ikke for deg, så test noe annet.