5. november 2018

Argumenter å slå i bordet med når familie, venner eller kolleger klager over at du er for mye på tur.

Psykolog med sovepose gir deg fakta om friluftsliv og psykisk helse: I forlengelse av storyen min i dag tidlig har jeg skrevet en komplett liste med argumenter for hvorfor friluftsliv er sunt. Føl deg fri til å slå i bordet med denne når slekta, sjefen og/eller svigermor klager over hvor mye du er på tur:
_____
➡️Noen ganger tar turgleden overhånd og vi naturelskere får perioder der vi er kanskje litt i overkant ivrig etter å komme oss ut i den norske villmarka. Dette kan jo gå ut over både det ene og det andre, personlig har jeg forsømt husvask, rydding, diverse oppussingsprosjekter og samtlige søndagsmiddager de siste årene.
____
➡️Når du da endelig møter til søndagsmiddag og emnet da kommer inn på en enda viktigere familieevent; nemlig julemiddagen, hvorpå du, frisk og freidig, annonserer at du faktisk har tenkt å tilbringe jula i skogen i år. Ja, da er gode råd dyre. For mens den kvelende stillheten brer seg over middagsbordet og mor holder så hardt i bestikket at knokene hvitner, ja da bør du ha argumentene i orden med mindre du skal bli arveløs.
______
➡️Så hva er egentlig gode grunner for å drive med friluftsliv? Jo, forskningen er ganske klar på dette området. Det er faktisk sånn at bare det å være ute i naturen gir gode helseeffekter som lavere puls, lavere blodtrykk og bedre imunforsvar. Det er også forskning som tyder på at angstnivået til oss mennesker er en del høyere når vi er i et bymiljø, mens det går ned når vi er ute i naturen. Det at angstnivået går ned gjør også at andelen positive følelser økes, hvilket selvfølgelig er behagelig. Videre er det også indikasjoner på at man tenker mer konstruktivt rundt problemer når man er ute i naturen.
_____
➡️Det er altså godt med argumenter å krydre søndagsmiddagen med dersom du skulle ha en periode der naturelskeren i deg tar overhånd. Jeg vil påstå at dersom du serverer en lignende, tilpasset argumentasjonsrekke er sjansen for å få med litt ribbe og pølse til julemiddagen noe større. Og om det allikevel skulle gå rett vest, så kan jeg informere om at ribbe er forholdsvis ukomplisert å lage og at maten holder seg godt i vintertemperaturer, lykke til!

Nyeste innlegg

Den billigste veien til litt bedre helse (og nei, det er ikke jogging)

Det er ikke mer komplisert enn det: Følelser er signaler som skal oppleves, og kroppen skal jobbe for å holde de nede. Den jobbingen koster deg dyrt både fysisk og mentalt. Det vil si at ved å bli bedre til å merke følelsene i stedet for å la muskelspenningen holde den nede, kan du faktisk få det overraskende mye bedre.

Les mer
Den livsforandrende magien i å kunne si "nei". Del 2. I bloggposten om quickfixen du ikke visst at fantes.

Vi sier ikke nei fordi vi ikke er helt klar over at vi har et valg. Eksempel: Vi gjør det som er «vanlig» uten å tenke over om det er det vi vil. Eller vi sier ja, fordi det gir indre uro, overdreven grubling, negative tanker og lignende, når vi sier nei.

Les mer
Når du har angst fordi du sier NEI, alt for lite. En bloggpost om quickfixen du ikke visste fantes.

Faktum er at et uskyldig ja til noe du ikke vil, er et nei til det du egentlig har lyst til.

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © DalsveenWeb
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram