26. august 2018

Gravid på tur, tips til første trimester.

Siden det endelig er offisielt at vi har en arving på gang, kunne jeg endelig få postet et innlegg rundt det å være gravid på tur (har hatt dem på lur lenge!)😁💪.
____
Før jeg starter må jeg bare si at dette er ikke et sånt «sånn skal det gjøres" post. De fleste graviditeter er ulike og man drukner i gode (gjerne motstridende🙈😂) råd. Dette er derfor mer et innlegg av arten «sånn var det for meg» og jeg gjetter på at det er hundre andre folk som har hatt egne taktikker og erfaringer rundt å takle denne tilstanden uten at det gjør det ene mer riktig enn det andre (og ja, jeg har snakket med legen hele veien)
___
En av de største greiene jeg har lært med å være gravid er å lytte til kroppen. Vanligvis er jeg en sånn som kan kjøre meg selv ganske hardt. Det er viktig med mat og hvile, men dersom det ikke er mat og hvile tilgjengelig så går det helt greit å klare seg uten også. Sånn er det IKKE når man er gravid. Jeg er selvfølgelig sånn som må gjøre for å lære (sta som få, er litt bekymret for hvordan det kommer til å slå ut på junior..) så jeg gikk selvfølgelig royally på veggen første telttur i uke 7.
____
Etter å ha vært helt utslått i et par dager etterpå, skjønte jeg at jeg måtte gire om. Når det var tomt på lageret så gikk restene til babylagings og ikke vedhenting. Med andre ord måtte jeg sove når jeg var trøtt og spise når jeg var sulten og når jeg skjønte det ble livet langt lettere (iallfall etter første trimester, første trimester unner jeg ikke min verste fiende🙈).
____
På loffeturen i Nordmarka, kjørte jeg to timers intervaller med en times sovepause inni mellom. Det fungerte veldig fint og siden jeg var mer eller mindre alene i marka denne grillvarme sommeren fikk jeg meg noen flotte lurer på de fineste leirplassene på ruta.
____
På en eller annen måte kan jeg føle meg tettere på naturen når jeg lever sånn på kroppens premisser. Det er noe litt uraktig i en som tar over og om man ikke spiller på lag får man svi. Det er litt som å sove ute vinterstid, kroppen tilpasser seg mindre lys og vil sove mer, man kan enten kjempe imot og vøre supertrøtt, eller spille på lag og få en fin opplevelse med 10-12t søvn. God søndag 😊👊.

Nyeste innlegg

Om terapien i høstskogen

Når vi hele tiden rømmer fra den følelsen og prøver å få den til å være en sommerdag ved fjorden, så lar vi oss heller ikke ta en reell kikk på hvor vi er i livet. Det blir som å overse at kompasspilen peker rett ned en fjellside, fordi vi synes det er så slitsomt å skulle endre kurs. 

Høstskogen tilbyr noe annet. Den tilbyr et ekko av den innsiden mange løper fra i dag. Den tilbyr også en slags speiling for alle følelser som ikke kjennes som en sommerdag med pils og solnedgang.

Les mer
Når ble likegyldighet en forutsetning for å få nye venner? En rant over en latterlig trend i samfunnet. 

Høsten er høytid for overganger, nye studier, nye jobber, nytt nettverk. Den første perioden der alt er nytt og spennende nærmer seg slutt, tomånederskrisa kommer og det lange seige trekk slår inn.  Og jeg snakker med mange som er stressa når de er sammen med nye venner og kolleger. Det er forståelig nok. Det som […]

Les mer
Når ble utseende viktigere enn vår evne til å forstå og bli forstått? En klikk over et sykt samfunn

Jeg synes generelt at fokuset på utseende og spesielt fokuset på at man skal se ung ut, er utrolig irriterende. Men ekstra pisse forbanna blir jeg når dette fokuset på utseende forkles som kvinnehelse.  For det første så blir jeg sur fordi det er manipulerende. Det er en skummel omskriving av noe vi alle strever […]

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram