26. august 2018

Gravid på tur, tips til første trimester.

Siden det endelig er offisielt at vi har en arving på gang, kunne jeg endelig få postet et innlegg rundt det å være gravid på tur (har hatt dem på lur lenge!)😁💪.
____
Før jeg starter må jeg bare si at dette er ikke et sånt «sånn skal det gjøres" post. De fleste graviditeter er ulike og man drukner i gode (gjerne motstridende🙈😂) råd. Dette er derfor mer et innlegg av arten «sånn var det for meg» og jeg gjetter på at det er hundre andre folk som har hatt egne taktikker og erfaringer rundt å takle denne tilstanden uten at det gjør det ene mer riktig enn det andre (og ja, jeg har snakket med legen hele veien)
___
En av de største greiene jeg har lært med å være gravid er å lytte til kroppen. Vanligvis er jeg en sånn som kan kjøre meg selv ganske hardt. Det er viktig med mat og hvile, men dersom det ikke er mat og hvile tilgjengelig så går det helt greit å klare seg uten også. Sånn er det IKKE når man er gravid. Jeg er selvfølgelig sånn som må gjøre for å lære (sta som få, er litt bekymret for hvordan det kommer til å slå ut på junior..) så jeg gikk selvfølgelig royally på veggen første telttur i uke 7.
____
Etter å ha vært helt utslått i et par dager etterpå, skjønte jeg at jeg måtte gire om. Når det var tomt på lageret så gikk restene til babylagings og ikke vedhenting. Med andre ord måtte jeg sove når jeg var trøtt og spise når jeg var sulten og når jeg skjønte det ble livet langt lettere (iallfall etter første trimester, første trimester unner jeg ikke min verste fiende🙈).
____
På loffeturen i Nordmarka, kjørte jeg to timers intervaller med en times sovepause inni mellom. Det fungerte veldig fint og siden jeg var mer eller mindre alene i marka denne grillvarme sommeren fikk jeg meg noen flotte lurer på de fineste leirplassene på ruta.
____
På en eller annen måte kan jeg føle meg tettere på naturen når jeg lever sånn på kroppens premisser. Det er noe litt uraktig i en som tar over og om man ikke spiller på lag får man svi. Det er litt som å sove ute vinterstid, kroppen tilpasser seg mindre lys og vil sove mer, man kan enten kjempe imot og vøre supertrøtt, eller spille på lag og få en fin opplevelse med 10-12t søvn. God søndag 😊👊.

Nyeste innlegg

Når skal vi slutte å gi små barn ansvaret for et system som ikke fungerer?

Da jeg fortalte terminen den 4. januar sa folk ting som «håper ungen ikke kommer tidlig da», «du må knipe igjen til over nyttår! Det er best på alle måter vet du». Velmenende råd med en undertone av alvor, krydret med urealistiske forventninger til livmoren min.

Rådene kom fra fagfolk, for de vet den klamme statistikken: barn født tidlig på året gjør det langt bedre enn de født sent på året. Barn født tidlig på året har større sjanse for å komme på kretslag i ulike idretter f eks. Dog: mindre sjanse for at podinnen blir den nye Marit Bjørgen kan jeg leve med.

Les mer
Hvorfor det ligger mye god folkeelse i vaffelsteking, en hyllest til hverdagsheltene.

Og ja, når mange nok mennesker har stått og stekt vafler, kjørt hjem etter glemte munnstykker og vinket farvel til tropp 11 i Speidern. Ja da dukker det opp en Braut Haaland eller en Ole Edvard Antonsen. Og da blir vi veldig entusiastiske.

Men det vi ikke tenker på som er langt vanligere, er at fra dette arbeidet dukker det opp barn og unge med mestringsfølelse, venner, tilhørighet, trygghet og tillit til voksne.

Les mer
Alle har en tom stol på julaften

Alle har en tom stol på julaften Da jeg var 13 fikk broren min kreft, han var 22. En tidlig adventskveld i 1997 fortalte mamma at det ikke var mer legene kunne gjøre.  Så står du der da, med julelys over alt og ribbe på julaften, mens broren din later som han kaster deg ned […]

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © 2023
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram