23. november 2018

Hvordan det å undertrykke følelser kan påvirke din evne til å tenke, huske og oppfatte ting, del 4.

➡️Hvordan det å undertrykke følelser kan påvirke din evne til å tenke, huske og oppfatte ting, del 4.
____
➡️Ok, så kort oppsummert er det altså sånn at kroppen kan få en angstreaksjon når følelser aktiveres. En av de tingene som kan skje da, er at hodet skrur seg av. Når dette skjer merker man ikke at man har en følelsesaktivering, i stedet opplever man symptomer som svimmelhet, dotter i ørene, synsproblemer, konsentrasjonsproblemer, at man «mister tråden», ikke husker hva man snakket om eller lignende. Denne posten vil være første del i hvordan man kan håndtere det.
____
➡️Som nevnt så er angsten så høy at hodet ikke er med på laget lenger, så hovedoppgaven her blir å få hjernen med igjen. Man vet at angstsystemet reagerer på følelsene fordi de på et tidspunkt har blitt registrert som farlige. Hjernen reagerer nå som om dette fortsatt var tilfelle. Dette skjer ofte underbevisst, det vil si at man ikke tenker over hvorfor angsten blir aktivert, den bare blir det.
____
➡️Man kan sammenligne det med det å være i et mørkt rom for deretter å se en skygge i øyekroken. Dette fremkaller en umiddelbar respons i angstsystemet som fører til at kroppen er i kampmodus på under et sekund. Når man så snur seg mot skyggen og oppdager at det var nabokatten, faller angsten igjen. Dette fallet skjer fordi den bevisste delen av hjernen observerer hva faren egentlig var, konkluderer med at det er ufarlig og deretter skrur av angstsystemet.
_____
➡️Siden følelser er indre reaksjoner, kan det å reagere med angst på følelser kan sammenlignes med å reagere på en fare man ikke ser. Det blir som å stå i det mørke rommet og plutselig bli livredd, uten helt å vite hvorfor. Da har man ikke muligheten til å snu seg mot det som trigget angsten og derigjennom få angstsystemet til å roe seg. Vi må da bruke tankene våre til å fortelle bevisstheten at dette vare en indre stressor og at den er helt ufarlig. Man må altså hjelpe hjernen å se «den indre nabokatten». Neste post vil være konkrete tips til å fikse dette.
_____ ➡️Husk at alle symptomer skal sjekkes av lege først, og at alvorlig sykdom skal utelukkes før man tester dette.

Nyeste innlegg

Om terapien i høstskogen

Når vi hele tiden rømmer fra den følelsen og prøver å få den til å være en sommerdag ved fjorden, så lar vi oss heller ikke ta en reell kikk på hvor vi er i livet. Det blir som å overse at kompasspilen peker rett ned en fjellside, fordi vi synes det er så slitsomt å skulle endre kurs. 

Høstskogen tilbyr noe annet. Den tilbyr et ekko av den innsiden mange løper fra i dag. Den tilbyr også en slags speiling for alle følelser som ikke kjennes som en sommerdag med pils og solnedgang.

Les mer
Når ble likegyldighet en forutsetning for å få nye venner? En rant over en latterlig trend i samfunnet. 

Høsten er høytid for overganger, nye studier, nye jobber, nytt nettverk. Den første perioden der alt er nytt og spennende nærmer seg slutt, tomånederskrisa kommer og det lange seige trekk slår inn.  Og jeg snakker med mange som er stressa når de er sammen med nye venner og kolleger. Det er forståelig nok. Det som […]

Les mer
Når ble utseende viktigere enn vår evne til å forstå og bli forstått? En klikk over et sykt samfunn

Jeg synes generelt at fokuset på utseende og spesielt fokuset på at man skal se ung ut, er utrolig irriterende. Men ekstra pisse forbanna blir jeg når dette fokuset på utseende forkles som kvinnehelse.  For det første så blir jeg sur fordi det er manipulerende. Det er en skummel omskriving av noe vi alle strever […]

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram