23. november 2018

Hvordan det å undertrykke følelser kan påvirke din evne til å tenke, huske og oppfatte ting, del 4.

➡️Hvordan det å undertrykke følelser kan påvirke din evne til å tenke, huske og oppfatte ting, del 4.
____
➡️Ok, så kort oppsummert er det altså sånn at kroppen kan få en angstreaksjon når følelser aktiveres. En av de tingene som kan skje da, er at hodet skrur seg av. Når dette skjer merker man ikke at man har en følelsesaktivering, i stedet opplever man symptomer som svimmelhet, dotter i ørene, synsproblemer, konsentrasjonsproblemer, at man «mister tråden», ikke husker hva man snakket om eller lignende. Denne posten vil være første del i hvordan man kan håndtere det.
____
➡️Som nevnt så er angsten så høy at hodet ikke er med på laget lenger, så hovedoppgaven her blir å få hjernen med igjen. Man vet at angstsystemet reagerer på følelsene fordi de på et tidspunkt har blitt registrert som farlige. Hjernen reagerer nå som om dette fortsatt var tilfelle. Dette skjer ofte underbevisst, det vil si at man ikke tenker over hvorfor angsten blir aktivert, den bare blir det.
____
➡️Man kan sammenligne det med det å være i et mørkt rom for deretter å se en skygge i øyekroken. Dette fremkaller en umiddelbar respons i angstsystemet som fører til at kroppen er i kampmodus på under et sekund. Når man så snur seg mot skyggen og oppdager at det var nabokatten, faller angsten igjen. Dette fallet skjer fordi den bevisste delen av hjernen observerer hva faren egentlig var, konkluderer med at det er ufarlig og deretter skrur av angstsystemet.
_____
➡️Siden følelser er indre reaksjoner, kan det å reagere med angst på følelser kan sammenlignes med å reagere på en fare man ikke ser. Det blir som å stå i det mørke rommet og plutselig bli livredd, uten helt å vite hvorfor. Da har man ikke muligheten til å snu seg mot det som trigget angsten og derigjennom få angstsystemet til å roe seg. Vi må da bruke tankene våre til å fortelle bevisstheten at dette vare en indre stressor og at den er helt ufarlig. Man må altså hjelpe hjernen å se «den indre nabokatten». Neste post vil være konkrete tips til å fikse dette.
_____ ➡️Husk at alle symptomer skal sjekkes av lege først, og at alvorlig sykdom skal utelukkes før man tester dette.

Nyeste innlegg

Kjære distriktsnorge: hvorfor vil du ikke ha meg?

Jeg har lite peiling på fraflytting, men siden jeg er influenser og dermed del av en bransje der vi er godt kjent for å uttale oss om ting vi ikke kan, så skal jeg allikevel skrive om det.  Jeg er (som kjent) motstander av hytteutbygging, delvis fordi det er håpløst å bygge ned natur midt […]

Les mer
Bekymringen din er ekte nok den, spørsmålet er om den skal styre livet ditt?

Det store spørsmålet er, når du ligger der på dødsleiet og ser tilbake. Vil du da være glad for at du tross alt ikke sov ute og risikerte å bli drept av en øksemorder, eller ville du sett tilbake på den fine soloppgangen og mestringen du følte og gledet deg over det?

Les mer
Jeg har et problem med ADHD, ... og det er ikke ADHD. En post om at diagnose ikke er en forutsetning for empati.

eg har møtt haugevis med folk som sliter med fokus, konsentrasjon, strukturering av oppgaver og andre symptomer som ligger tett opp mot ADHD.

Noen får diagnosen ADHD. For andre er problemene relatert til høy angst, høyt stressnivå generelt i livet, søvnproblemer, vanskelig livssituasjon, nevrologiske problemer som ikke er ADHD osv.

Og her er poenget mitt: Det å slite med fokus, konsentrasjon, hukommelse, strukturering av oppgaver osv er noe som gjør et moderne liv utrolig vanskelig. Helt vanlige ting blir veldig krevende, UAVHENGIG AV HVILKEN ÅRSAK DU HAR TIL PROBLEMENE.

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © 2023
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram