25. november 2018

Hvordan det å undertrykke følelser kan påvirke din evne til å tenke, huske og oppfatte ting, del 5. Praktiske tips.

➡️Hvordan det å undertrykke følelser kan påvirke din evne til å tenke, huske og oppfatte ting, del 5. Praktiske tips.
____
➡️Kort oppsummert er det altså sånn at kroppen kan få en angstreaksjon når følelser aktiveres. En av de tingene som kan skje da, er at hodet skrur seg av. Når dette skjer merker man ikke at man har en følelsesaktivering, i stedet opplever man symptomer som svimmelhet, dotter i ørene, synsproblemer, konsentrasjonsproblemer, at man «mister tråden», ikke husker hva man snakket om eller lignende. Denne posten vil hande om hva man kan gjlre når man har det sånn.
____
➡️Som nevnt så er angsten så høy at hodet ikke er med på laget lenger. Hovedoppgaven blir derfor å få hjernen med igjen, man vil tvinge den til å tenke over hva som egentlig skjer, sånn at den kan skjønne at det ikke er farlig. 
___
➡️Første tips er å sette seg ned og tenke litt rundt årsakssammenhengen. Hva trigget følelsen, hvilke følelser tenker du at kan være der, hva skjedde i kroppen din, har du vært i andre situasjoner der du har fått lignende symptomer?
____ _
➡️Man kan også prøve å si til seg selv at symptomene man merker egentlig bare er en angstreaksjon som kommer som følge av at det er sterke følelser aktivert. Verken angsten eller de underliggende følelsene er farlige, det er bare angstsystemet som overreagerer.
____ _
➡Tredje tips er å styre oppmerksomheten ned i kroppen. La oppmerksomheten skanne hele kroppen fra topp til tå og legg merke til alle stedene der du har et symptom. Hvor er musklene stive, hvor sitter kvalmen, hvordan føles ubehaget? Du skal ikke forandre på noe av det, bare la det være der. Vit at det er angstsystemet ditt som prøver å hjelpe deg.
 ____
➡️Poenget med dette er å få i gang tankene rundt hva som skjedde. Man prøver å få en indre bevissthet rundt hva som var årsakssammenhengen, hvor var din indre nabokatt (se forrige post) og hva var det den gjorde som aktiverte angstsystemet?
______
➡️ Disse tipsene funker for noen, men ikke alle. Passer det ikke for deg, så bare la det være. Det kommer flere tips i neste post. Og igjen: dette gjelder medisinsk uforklarlige symptomer. Husk å få sjekket alle symptomer hos legen før du tester disse løsningene.

Nyeste innlegg

Den billigste veien til litt bedre helse (og nei, det er ikke jogging)

Det er ikke mer komplisert enn det: Følelser er signaler som skal oppleves, og kroppen skal jobbe for å holde de nede. Den jobbingen koster deg dyrt både fysisk og mentalt. Det vil si at ved å bli bedre til å merke følelsene i stedet for å la muskelspenningen holde den nede, kan du faktisk få det overraskende mye bedre.

Les mer
Den livsforandrende magien i å kunne si "nei". Del 2. I bloggposten om quickfixen du ikke visst at fantes.

Vi sier ikke nei fordi vi ikke er helt klar over at vi har et valg. Eksempel: Vi gjør det som er «vanlig» uten å tenke over om det er det vi vil. Eller vi sier ja, fordi det gir indre uro, overdreven grubling, negative tanker og lignende, når vi sier nei.

Les mer
Når du har angst fordi du sier NEI, alt for lite. En bloggpost om quickfixen du ikke visste fantes.

Faktum er at et uskyldig ja til noe du ikke vil, er et nei til det du egentlig har lyst til.

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © DalsveenWeb
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram