23. mars 2020

Mental førstehjelp i koronakrisa (og enhver annen krise du måtte komme i)

Jeg vet at det er en del der ute som virkelig sliter med stress, tankekjør, redsel og andre utfordringer nå. Jeg har derfor skrevet et innlegg med mental førstehjelp, som blir det første av en rekke blogginnlegg til hjelp i koronakrisa. 
___
Dette innlegget er altså et slags «ta på din egen gassmaske først»-innlegg og gjelder både for deg som føler deg under vann og for deg som vil forebygge at du kommer dit.
__
Det er først og fremst stabiliseringstips. Det vil si at det ikke nødvendigvis gjør at du får det bra, men det kan gjøre det litt lettere å håndtere situasjonen du står i. Det er litt som å skifte til vinterdekk før du skal ut å kjøre i sludd og is, det vil fortsatt være vanskelig å kjøre, men du har iallfall gjort alt du kan for at fartøyet skal holde. Here goes:
___
1. Få nok søvn. Hvis du sliter med nettopp søvn, så overse dette rådet, men for alle dere andre så prøv å få klokket inn disse 7-8 timene som det anbefales. Det å få nok søvn hjelper både på angst og på evnen vår til å regulere følelser og styre tanker så skru av Netflix og gå og legg deg.
___
2. Spis sunt. Du trenger ikke å raide ark.no for kostholdsbøker, men spis normal, sunn mat. Ikke hopp over måltider fordi du er stressa, unngå å erstatte middagen med snopgrateng med smurfesau. Om du spiser for lite, still klokka så du får i deg mat.
___
3. Få deg noe mosjon, gå deg en tur, vask huset, følg en yogatime på youtube, gjør hva som helst som gir deg litt aktivering.
___
4. Ta deg en tur ut i naturen, du trenger ikke gå langt eller være et fancy sted, hvis det er litt natur vil det ha positi 
__
Det virker kjedelig grunnleggende for mange, men alle disse tingene har en veldig god effekt på den mentale helsa vår. På ulike måter virker alle punktene angstreduserende, gir bedre humør og gjør at vi klarer å tenke mer konstruktivt rundt ting. De blir derfor utgjørende en slags grunnmur som gjør deg sterkere ift å håndtere kjipe situasjoner. Og la oss innse det, dette er en utrolig kjip situasjon for oss alle.
___
Neste post vil jeg skrive om hvordan du kan redusere angsten din ved å jobbe med følelser. Til den tid: stay safe and stay healthy 👊💪.

Nyeste innlegg

Om terapien i høstskogen

Når vi hele tiden rømmer fra den følelsen og prøver å få den til å være en sommerdag ved fjorden, så lar vi oss heller ikke ta en reell kikk på hvor vi er i livet. Det blir som å overse at kompasspilen peker rett ned en fjellside, fordi vi synes det er så slitsomt å skulle endre kurs. 

Høstskogen tilbyr noe annet. Den tilbyr et ekko av den innsiden mange løper fra i dag. Den tilbyr også en slags speiling for alle følelser som ikke kjennes som en sommerdag med pils og solnedgang.

Les mer
Når ble likegyldighet en forutsetning for å få nye venner? En rant over en latterlig trend i samfunnet. 

Høsten er høytid for overganger, nye studier, nye jobber, nytt nettverk. Den første perioden der alt er nytt og spennende nærmer seg slutt, tomånederskrisa kommer og det lange seige trekk slår inn.  Og jeg snakker med mange som er stressa når de er sammen med nye venner og kolleger. Det er forståelig nok. Det som […]

Les mer
Når ble utseende viktigere enn vår evne til å forstå og bli forstått? En klikk over et sykt samfunn

Jeg synes generelt at fokuset på utseende og spesielt fokuset på at man skal se ung ut, er utrolig irriterende. Men ekstra pisse forbanna blir jeg når dette fokuset på utseende forkles som kvinnehelse.  For det første så blir jeg sur fordi det er manipulerende. Det er en skummel omskriving av noe vi alle strever […]

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram