30. oktober 2019

Slik sover du i hengekøye, uten den irriterende hengekøya (del 2)


Som jeg skrev i forrige innlegg, er jeg en av de få i Norge, som ikke liker å sove i hengekøye. Det stemmer at jeg av og til er å finne dinglende i trærne, men stort sett finner du meg på bakken, i en armlengdes avstand fra bål/primus. Det har i den senere tid kommet meg for øre at en del nybegynnere innen friluftsliv faktisk ikke har sett på dette som et alternativ, har jeg derfor laget en intro til soving i hengekøye, uten hengekøye:
__
Det går faktisk helt fint an å ta med seg soveposen og et vanlig skumunderlag ut i skogen og sove. Jepp, så enkelt kan det gjøres. Hvis du er som meg og har liggeundelag og sovepose av den fancy og fintfølende typen, så kan det hende du vil ha et beskyttelsestrekk utenpå. Vanntette trekk er kjekke om det skulle regne eller om du sover ute vinterstid, men ta høyde for kondens. Saken er nemlig at vi mennesker utskiller fukt og dersom den fukten ikke slipper ut, så drypper den tilbake på deg så soveposen blir våt. Dette er spesielt dumt for dunposer.
__
Løsningen er å enten ha trekket litt åpent så det lufter, eller ha et trekk med noe syntetstoff inni. Det som skjer da, er nemlig at fukten blir sittende i syntetstoffet hvilket forhindrer at soveposen blir våt. Jeg bruker en jerven hunter til dette.
__
Ellers er det en god ide å ha myggnett med på sommerstid. Du kan enten ha bare over ansiktet (ha f eks på skyggelue sånn at det ikke bli liggende rett på huden, da stikker de rett igjennom), eller få deg et nettingtelt. De finnes i mange varianter, både med og uten stenger.
___
Jepps, thats it. Det kan seff være kjekt med tarp, jeg har skrevet om det før og legger posten ut på story. Vil i øvrig minne om bålforbudet (siden jeg prater så mye om bål) 🔥🔥.

Nyeste innlegg

Den billigste veien til litt bedre helse (og nei, det er ikke jogging)

Det er ikke mer komplisert enn det: Følelser er signaler som skal oppleves, og kroppen skal jobbe for å holde de nede. Den jobbingen koster deg dyrt både fysisk og mentalt. Det vil si at ved å bli bedre til å merke følelsene i stedet for å la muskelspenningen holde den nede, kan du faktisk få det overraskende mye bedre.

Les mer
Den livsforandrende magien i å kunne si "nei". Del 2. I bloggposten om quickfixen du ikke visst at fantes.

Vi sier ikke nei fordi vi ikke er helt klar over at vi har et valg. Eksempel: Vi gjør det som er «vanlig» uten å tenke over om det er det vi vil. Eller vi sier ja, fordi det gir indre uro, overdreven grubling, negative tanker og lignende, når vi sier nei.

Les mer
Når du har angst fordi du sier NEI, alt for lite. En bloggpost om quickfixen du ikke visste fantes.

Faktum er at et uskyldig ja til noe du ikke vil, er et nei til det du egentlig har lyst til.

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © DalsveenWeb
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram