25. april 2020

Slik tør du sove ute alene (del 5)

(sponsa klær) Slik tør du sove ute alene (del 5). En bloggserie for deg som brenner inne med en fullblods Lars Monsen.
___
Ok, så det er din første alenetur, du har tilnærmet deg det gradvis, akseptert angsten din og nå sitter du ute i marka og er fryktelig fornøyd med deg selv. Klokka nærmer seg leggetid, du legger deg i posen og er soveklar når du plutselig begynner å se for deg hvordan Hannbal Lechter kommer siklende igjennom skogen, klar for litt teltturistgryte med soveposesaus og vipps er den rolige tilstanden erstatte med full panikk.
___
Å skremme livskiten av seg selv med skumle scenarioer er noe som virkelig kan ta nattesøvnen, men hvordan får du egentlig styr på tankene? Det er sånn at når kroppen er urolig og litt på vakt (hvilket den ofte er dersom man er ute i skogen, alene for første gang) så kan man begynne å tenke mye. Jeg skrev tidligere om angsten i kroppen og at man ikke kan skru av disse følelsene. Tankene derimot, de kan man ofte gjøre noe med, her er et par triks:
____
1. Når hjernen har spunnet i veg på noe dritskummelt, så sett den ned og lag noen alternative tanker, hvilke andre ting kan være der ute? Rev, småmus, vind, en jogger? Skriv ned og sammenlign med skrekkscenarioene og vurder hva som er mest sannsynlig.
2. Distraksjon, jada vi skal lytte til stillheten og sånn, men når vi holder på å dø av angst, så er det nytteløst, så sørg for å ha lastet ned både netflixserie, podcaster, youtube videoer og andre ting.
3. Blir du redd for mørket så legg deg før det blir mørkt. Det er ikke alltid mulig, men om du kan så legg deg i teltet mens det er lyst og sørg for at du har rimelig med distraksjon. Det finnes måter å få tisset inni teltet forresten (altså uten å besudle utstyret ditt), hvis du lurer 💩._
4. Hvis du fortsatt merker at tankene kommer og plager deg, så aksepter at hjernen er litt på vakt og finner på ting. Vit at det bare er tanker, og ikke nødvendigvis virkelighet og at det går over etter hvert.
___
Dette funker for noen, men ikke for andre, ta det til deg om det er noe for deg eller la det gå om det ikke funker 🔥🌳.

Nyeste innlegg

Den billigste veien til litt bedre helse (og nei, det er ikke jogging)

Det er ikke mer komplisert enn det: Følelser er signaler som skal oppleves, og kroppen skal jobbe for å holde de nede. Den jobbingen koster deg dyrt både fysisk og mentalt. Det vil si at ved å bli bedre til å merke følelsene i stedet for å la muskelspenningen holde den nede, kan du faktisk få det overraskende mye bedre.

Les mer
Den livsforandrende magien i å kunne si "nei". Del 2. I bloggposten om quickfixen du ikke visst at fantes.

Vi sier ikke nei fordi vi ikke er helt klar over at vi har et valg. Eksempel: Vi gjør det som er «vanlig» uten å tenke over om det er det vi vil. Eller vi sier ja, fordi det gir indre uro, overdreven grubling, negative tanker og lignende, når vi sier nei.

Les mer
Når du har angst fordi du sier NEI, alt for lite. En bloggpost om quickfixen du ikke visste fantes.

Faktum er at et uskyldig ja til noe du ikke vil, er et nei til det du egentlig har lyst til.

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © DalsveenWeb
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram