Slik tør du sove ute alene (del 6)

Slik tør du sove ute alene (del 6). En bloggserie for deg som skal ligge ene foran bjørkebålet og lese Mikkjel Fønhus mens månen skinner over ei ensom utmark i høst.
__
Dagens tips går på hvordan du mentalt kan forberede deg på noe du egentlig er nervøs for.
__
Saken er den at når vi skal gjøre ting vi er redde for, så har mange en tendens til å bruke ukene opptil på å se for seg hvordan det kan gå lukt til en varm plass. Du forestiller deg at du ligger der under tarpen og er livredd, hvordan norges eneste slag-grevling besøker deg, hvordan Norske Seriemordere har årstreff rett nedi lia og vips blir utsikten til tur ganske marerittaktig.
__
Saken er, at hjernen setter i gang med disse fantasiene for å hjelpe deg å forberede deg på det som potensielt kan gå galt (og ja, den er litt dårlig på realitetsorientering). Problemet er at hodet ditt kan slite litt med å skille på fantasi og virkelighet, den kan derfor både bli ekstra nervøs for turen når du hele tiden ser for deg at den blir dårlig.
__
I tillegg kan du komme til å «øve» deg på at det går galt. Dvs: Hvis du konstant tenker at du kommer til å være livredd når du skal sove, så kan det hende hjernen forbinder angst og telt og derfor disker opp med redsel når du endelig ligger i teltet. Ikke gøy.
__
Dette vil vi selvfølgelig ikke at skal skje, så hva gjør vi? Trikset er å ta hver enkel «skrekkscenario» opp, vurdere om det er realistisk og eventuelt ta nødvendige forhåndsregler. Når du har gjort det, kan du takke skrekkscenarioene pent for å hjelpe deg å være forberedt, og legge de vekk.
__
Deretter bruker du tiden på å forestille en tur der alt går bra, der du takler utfordringene og tåler å være redd. Et tips her, er å se for seg ting så klart og tydelig som mulig, med skarpe farger, mange detaljer, gjerne sett fra din eget vinkel (altså hjelmkameravinkel liksom, ikke utenfra). Hvis du er redd for mørket kan du for eksempel se for deg at du føler deg trygg og rolig når du sitter der i natta. Er du redd for å ikke takle redselen, se for deg at du blir urolig, men at du tåler det.
___
Obs: skrekkscenarioene kan komme igjen, i så fall gjentar du bare prosessen i avsnitt 6.

Siste blogginnlegg

Det er ikke bare en naturkrise, det er en folkehelsekrise

Når de som bruker naturen som selveste stedet der de lader, hva skjer når de kommer ut i en skog som har blitt et hyttefelt, som har blitt snauhogd, som deles med alt for mange eller der utsikten blir blinkende vindmøller i natta?

Les mer
Det er ikke november det er noe galt med, det er deg

Hva om november var den måneden der det var meningen at du var litt melankolsk? Hva om det var den måneden der du kunne gi plass til ettertanke, til de mørkere sidene av livet. Hva om det var den måneden der du kunne tillate deg at du ikke var så effektiv, ikke var så flink, ikke trente riktig så mye. Rett og slett fordi det er det november er, en hvilemåned, en sovemåned, en måned med rom for alt det vi vanligvis gjemmer nederst i livets sekk.

Les mer
Markus lærte først å lese i 7. klasse, nå jobber han på Harvard.

Ettersom tiden gikk skjønte jeg at å lese en bok for Markus ikke hadde noe med innholdet å gjøre. En bok var en krig som skulle vinnes, en krig han hadde kjempet siden han startet på skolen.

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © DalsveenWeb
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram