Spons eller ikke spons, det er spørsmålet.

Spons eller ikke spons, det er spørsmålet. Et par tanker rundt sponsing, overforbruk og miljøfokus i sosiale medier.
___
Som naturelsker så er dette med forbruk noe som plager meg. Kjøp av nye ting er en av de største truslene mot det jeg elsker mest, nemlig naturen vår. Som instagrammer med mange følgere har det generert en del tanker rundt mitt eget utstyr og da spesielt spons. Den opprinnelige tanken min var denne: Hvis jeg reklamerer for et produkt på profilen min blir det mer salg. Mer salg betyr større forbruk, betyr større belastning på miljøet. Ergo ville jeg ikke reklamere for noe og oppfordre folk til å kjøpe på finn.
__
Problemet er imidlertid at uansett hvilket utstyr jeg har på profilen min, så blir det reklame for det. Altså uansett om jeg har kjøpt det brukt eller nytt, uansett om jeg har fått det på spons eller ei: bruker jeg det, blir det reklame for det. Hver eneste tur jeg har generer en haug med produktspørsmål fra det helt små til det helt store. Det er det samme om jeg har kjøpt teltet mitt på finn.no, dersom folk ikke finner Hilleberg soulo der inne, ja da kjøper de gjerne nytt. Faktisk har jeg lurt på om den spons merkingen bremser forbruket noe siden man kan anta at det er mer troverdig dersom det ikke er sponset.
___
Dette har gjort at jeg har vurdert om det riktige er å finne sponsorer som virkelig har et miljøfokus og der igjennom fronte de selskapene som for eksempel lager produkter med flerbruksfokus, som har miljøvennlige produksjonslinjer o.l. Fronte produkter som lar seg reparere, som er solide over tid, som har selskaper som fokuserer på miljø. Kanskje velge det som er solid foran det som er lettest og mest fancy.
___
Jeg har hatt lyst til å skrive om dette siden det er et tema som stadig diskuteres i friluftsmiljøet og fordi jeg mener det er viktige spørsmål.
___
Avslutningsvis vil jeg si at de som følger meg vet at jeg har noen sponsorer som jeg synes jeg kan stå inne for allerede, så det er ikke det at jeg ikke har spons. Dette er heller ikke et innlegg om hvor flink jeg er til å være miljøvennlig, så den diskusjonen kan vi allerede legge død. Jeg er ikke flink.

Siste blogginnlegg

Hvor dyr blir egentlig denne nedbyggingen av villmarka vår, en oppsummering av hvor helsikes selvmotsigende det som skjer nå er.

Hvor dyr blir egentlig denne nedbyggingen av villmarka vår, en oppsummering av hvor helsikes selvmotsigende det som skjer nå er(obs: er du følsom på hissige innlegg så er dette et godt sted å slutte å lese). Bilde er av Maria Bacus _ Villmarka vår forsvinner i forrykende tempo, et hyttefelt her, en eventyrskog der, et blinkende […]

Les mer
Hvorfor du kan føle deg deprimert akkurat nå

Hvorfor du kan føle deg deprimert akkurat nå. En bloggpost til alle de som har kjent at humøret har dalt etter koronaen kom. _ Mange samtaler jeg har hatt i det siste har handlet om isolasjon og hvordan vi på tross av å være både trygge, mette og varme, blir triste i den situasjonen mange […]

Les mer
Hvorfor følelsesverden er den eneste plassen der du kan få både i pose og sekk

Hvorfor følelsesverden er den eneste plassen i livet der du kan få både i pose og sekk, en bloggpost om hvorfor du skal ha litt mer takhøyde i følelseslivet ditt. 📸 @wilderness_mariabacus___Hvis jeg skal si èn eneste ting jeg ser folk sliter med, så er det det å ha mange følelser samtidig. Det er som vi […]

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © DalsveenWeb
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram