10. november 2019

Spons eller ikke spons, det er spørsmålet.

Spons eller ikke spons, det er spørsmålet. Et par tanker rundt sponsing, overforbruk og miljøfokus i sosiale medier.
___
Som naturelsker så er dette med forbruk noe som plager meg. Kjøp av nye ting er en av de største truslene mot det jeg elsker mest, nemlig naturen vår. Som instagrammer med mange følgere har det generert en del tanker rundt mitt eget utstyr og da spesielt spons. Den opprinnelige tanken min var denne: Hvis jeg reklamerer for et produkt på profilen min blir det mer salg. Mer salg betyr større forbruk, betyr større belastning på miljøet. Ergo ville jeg ikke reklamere for noe og oppfordre folk til å kjøpe på finn.
__
Problemet er imidlertid at uansett hvilket utstyr jeg har på profilen min, så blir det reklame for det. Altså uansett om jeg har kjøpt det brukt eller nytt, uansett om jeg har fått det på spons eller ei: bruker jeg det, blir det reklame for det. Hver eneste tur jeg har generer en haug med produktspørsmål fra det helt små til det helt store. Det er det samme om jeg har kjøpt teltet mitt på finn.no, dersom folk ikke finner Hilleberg soulo der inne, ja da kjøper de gjerne nytt. Faktisk har jeg lurt på om den spons merkingen bremser forbruket noe siden man kan anta at det er mer troverdig dersom det ikke er sponset.
___
Dette har gjort at jeg har vurdert om det riktige er å finne sponsorer som virkelig har et miljøfokus og der igjennom fronte de selskapene som for eksempel lager produkter med flerbruksfokus, som har miljøvennlige produksjonslinjer o.l. Fronte produkter som lar seg reparere, som er solide over tid, som har selskaper som fokuserer på miljø. Kanskje velge det som er solid foran det som er lettest og mest fancy.
___
Jeg har hatt lyst til å skrive om dette siden det er et tema som stadig diskuteres i friluftsmiljøet og fordi jeg mener det er viktige spørsmål.
___
Avslutningsvis vil jeg si at de som følger meg vet at jeg har noen sponsorer som jeg synes jeg kan stå inne for allerede, så det er ikke det at jeg ikke har spons. Dette er heller ikke et innlegg om hvor flink jeg er til å være miljøvennlig, så den diskusjonen kan vi allerede legge død. Jeg er ikke flink.

Nyeste innlegg

Når skal vi slutte å gi små barn ansvaret for et system som ikke fungerer?

Da jeg fortalte terminen den 4. januar sa folk ting som «håper ungen ikke kommer tidlig da», «du må knipe igjen til over nyttår! Det er best på alle måter vet du». Velmenende råd med en undertone av alvor, krydret med urealistiske forventninger til livmoren min.

Rådene kom fra fagfolk, for de vet den klamme statistikken: barn født tidlig på året gjør det langt bedre enn de født sent på året. Barn født tidlig på året har større sjanse for å komme på kretslag i ulike idretter f eks. Dog: mindre sjanse for at podinnen blir den nye Marit Bjørgen kan jeg leve med.

Les mer
Hvorfor det ligger mye god folkeelse i vaffelsteking, en hyllest til hverdagsheltene.

Og ja, når mange nok mennesker har stått og stekt vafler, kjørt hjem etter glemte munnstykker og vinket farvel til tropp 11 i Speidern. Ja da dukker det opp en Braut Haaland eller en Ole Edvard Antonsen. Og da blir vi veldig entusiastiske.

Men det vi ikke tenker på som er langt vanligere, er at fra dette arbeidet dukker det opp barn og unge med mestringsfølelse, venner, tilhørighet, trygghet og tillit til voksne.

Les mer
Alle har en tom stol på julaften

Alle har en tom stol på julaften Da jeg var 13 fikk broren min kreft, han var 22. En tidlig adventskveld i 1997 fortalte mamma at det ikke var mer legene kunne gjøre.  Så står du der da, med julelys over alt og ribbe på julaften, mens broren din later som han kaster deg ned […]

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © 2023
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram