10. november 2019

Spons eller ikke spons, det er spørsmålet.

Spons eller ikke spons, det er spørsmålet. Et par tanker rundt sponsing, overforbruk og miljøfokus i sosiale medier.
___
Som naturelsker så er dette med forbruk noe som plager meg. Kjøp av nye ting er en av de største truslene mot det jeg elsker mest, nemlig naturen vår. Som instagrammer med mange følgere har det generert en del tanker rundt mitt eget utstyr og da spesielt spons. Den opprinnelige tanken min var denne: Hvis jeg reklamerer for et produkt på profilen min blir det mer salg. Mer salg betyr større forbruk, betyr større belastning på miljøet. Ergo ville jeg ikke reklamere for noe og oppfordre folk til å kjøpe på finn.
__
Problemet er imidlertid at uansett hvilket utstyr jeg har på profilen min, så blir det reklame for det. Altså uansett om jeg har kjøpt det brukt eller nytt, uansett om jeg har fått det på spons eller ei: bruker jeg det, blir det reklame for det. Hver eneste tur jeg har generer en haug med produktspørsmål fra det helt små til det helt store. Det er det samme om jeg har kjøpt teltet mitt på finn.no, dersom folk ikke finner Hilleberg soulo der inne, ja da kjøper de gjerne nytt. Faktisk har jeg lurt på om den spons merkingen bremser forbruket noe siden man kan anta at det er mer troverdig dersom det ikke er sponset.
___
Dette har gjort at jeg har vurdert om det riktige er å finne sponsorer som virkelig har et miljøfokus og der igjennom fronte de selskapene som for eksempel lager produkter med flerbruksfokus, som har miljøvennlige produksjonslinjer o.l. Fronte produkter som lar seg reparere, som er solide over tid, som har selskaper som fokuserer på miljø. Kanskje velge det som er solid foran det som er lettest og mest fancy.
___
Jeg har hatt lyst til å skrive om dette siden det er et tema som stadig diskuteres i friluftsmiljøet og fordi jeg mener det er viktige spørsmål.
___
Avslutningsvis vil jeg si at de som følger meg vet at jeg har noen sponsorer som jeg synes jeg kan stå inne for allerede, så det er ikke det at jeg ikke har spons. Dette er heller ikke et innlegg om hvor flink jeg er til å være miljøvennlig, så den diskusjonen kan vi allerede legge død. Jeg er ikke flink.

Nyeste innlegg

Om terapien i høstskogen

Når vi hele tiden rømmer fra den følelsen og prøver å få den til å være en sommerdag ved fjorden, så lar vi oss heller ikke ta en reell kikk på hvor vi er i livet. Det blir som å overse at kompasspilen peker rett ned en fjellside, fordi vi synes det er så slitsomt å skulle endre kurs. 

Høstskogen tilbyr noe annet. Den tilbyr et ekko av den innsiden mange løper fra i dag. Den tilbyr også en slags speiling for alle følelser som ikke kjennes som en sommerdag med pils og solnedgang.

Les mer
Når ble likegyldighet en forutsetning for å få nye venner? En rant over en latterlig trend i samfunnet. 

Høsten er høytid for overganger, nye studier, nye jobber, nytt nettverk. Den første perioden der alt er nytt og spennende nærmer seg slutt, tomånederskrisa kommer og det lange seige trekk slår inn.  Og jeg snakker med mange som er stressa når de er sammen med nye venner og kolleger. Det er forståelig nok. Det som […]

Les mer
Når ble utseende viktigere enn vår evne til å forstå og bli forstått? En klikk over et sykt samfunn

Jeg synes generelt at fokuset på utseende og spesielt fokuset på at man skal se ung ut, er utrolig irriterende. Men ekstra pisse forbanna blir jeg når dette fokuset på utseende forkles som kvinnehelse.  For det første så blir jeg sur fordi det er manipulerende. Det er en skummel omskriving av noe vi alle strever […]

Les mer
Psykolog med sovepose
Copyright © 2022
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram